OPEN PRAKTIJKENDAG UDEN

Zondag 15 oktober van 11.00 – 16.00 uur

HB in beeld doet mee aan de Udense Open Praktijkendag op zondag 15 oktober. De praktijk is open voor geïnteresseerden om een kijkje te komen nemen en/of mee te doen aan de verschillende workshops. De workshops beginnen elk heel uur en duren ca. 20 minuten.

Tussen de workshops in is er vrije inloop en voldoende gelegenheid om rond te kijken en het stellen van vragen.


Programma:

11.00 – 11.20 uur
Reflexintegratie en de relatie met leren, ontwikkeling en gedrag
Tijdens de workshop hoor je welke effecten nog actieve reflexen kunnen hebben op het functioneren van (hoogbegaafde) kinderen. Aan de hand van een paar korte testjes gaan we actieve reflexen proberen op te sporen. Ik vertel dan ook meteen welke problemen aan deze reflexen gekoppeld zijn en wat je vervolgens kunt doen. Zowel kinderen als volwassenen kunnen meedoen. (voor meer informatie zie ook de pagina reflexen)

12.00 – 12.20 uur
Hoogbegaafd, dyslexie, dyscalculie, onhandigheid en oogsamenwerking
Dyslexie, dyscalculie en onhandigheid komt tegenwoordig veel voor bij (hoogbegaafde) kinderen. Heel vaak is de oorzaak hiervan een oogsamenwerkingsprobleem. Tijdens deze workshop geef ik uitleg en kijken we ook meteen hoe het met onze oogsamenwerking gesteld is d.m.v. kleine eenvoudige testjes. Kinderen en volwassenen kunnen meedoen. (Voor meer informatie zie ook de pagina oogsamenwerking).

13.00 – 13.20 uur
Stress: het dominantieprofiel bepaalt of je blokkeert of niet
Niet alleen je dominante hersenhelft bepaalt hoe je reageert in stresssituaties, ook je dominante oog, oor, hand en voet zijn van belang voor het functioneren onder stress. We gaan in deze workshop aan de slag om je dominante kanten op te sporen. Dit verklaart gedrag bij stress en geeft veel inzicht in het functioneren en blokkeren van kinderen in de klas. Zowel kinderen als volwassenen kunnen meedoen met de workshop. (Voor meer informatie zie ook de pagina dominantiepatronen).

14.00 – 14.20 uur
Hoogbegaafd, motivatie en de leerbehoefte van kinderen op school
Hoe leren hoogbegaafde kinderen het beste en waarom komt er op school vaak niet uit wat erin zit? Vaak hoor je deze kinderen zeggen dat ze het saai vinden op school. Maar wat is saai? En hoe kun je een kind motiveren en hoe maak je lesstof aantrekkelijk? In deze korte workshop zullen we het kort hebben over hogere denkorde vragen, beelddenken, motivatie, mindset, faalangst, onderpresteren, etc. Terwijl de ouders uitleg krijgen mogen de kinderen aan een (hopelijk) uitdagende opdracht werken.

15.00 – 15.20 uur
Uitdagende spellen waarmee je tevens executieve functies traint
We eindigen deze middag op een gezellige manier. Vanaf 15.00 uur kun je namelijk spelletjes komen spelen met andere kinderen of met je ouders. Spelletjes zijn ideaal om aan executieve functies te werken, iets waar veel (hoogbegaafde) kinderen moeite mee hebben. Terwijl er gespeeld wordt is er voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen.

16.00 uur
Sluit ik de deuren

 


Geïnteresseerden zijn tussen 11.00 en 16.00 uur van harte welkom om een kijkje te komen nemen in de praktijk.

Plattegrond_regioUden_HBinbeeldLocatie:
HB in beeld
Achter-Oventje 20a
5411 NN Zeeland (Oventje)
‘t Oventje is een buurtschap tussen Uden en Zeeland

Ben je deze dag verhinderd? Bel of mail gerust voor een afspraak op een ander moment. Telefoonnummer 06-16410406, e-mail: info@hbinbeeld.nl

Kijk ook voor andere deelnemende praktijken op: openpraktijkdaguden.nl