Motoriek_reflexintegratie_mnriBaby’s die geboren worden ontwikkelen zich volgens een vast patroon. Baby’s en kleine kinderen leren en ontwikkelen door te observeren, te proberen en nog een keer te proberen en nog een keer te proberen, net zolang tot het lukt. Dat herhaaldelijk oefenen van een beweging of van te leren stof, noemen we automatiseren. Als een kind in zijn babytijd een normale ontwikkeling doormaakt, en op een juiste manier alle bewegingen maakt, dan wordt een kind op een juiste manier klaargestoomd om goed te kunnen bewegen, lopen etc. zodat zijn grove en fijne motoriek ook aan de trekken komt en uiteindelijk raakt het kind schoolrijp. De ontwikkeling is dus heel erg van belang voor een goede voorbereiding op het leren lezen, schrijven, automatiseren, etc. Meer nog dan we ons bewust zijn.

Motoriek
Alle kinderen willen leren. Als dat niet zo was dan zou een kind niet herhaaldelijk zijn best blijven doen door continu na het vallen weer op te staan als het probeert te lopen. Kinderen willen leren en dat doen ze door te bewegen en te ontdekken. Tijdens het ontwikkelen in de peutertijd leert een kind zijn motoriek steeds meer te verfijnen. Eerst de grove motoriek en vervolgens de fijne motoriek. Als er iets niet helemaal volgens ‘plan’ ontwikkeld dan kan een kind moeite houden bij bepaalde handelingen. Maar omdat kinderen tóch willen leren zullen ze op eigen strategie toch bewegen en voor elkaar krijgen wat ze willen. Ook al kost het ze dan meer energie dan anderen.

Motorische en neuro-sensomotorische remedial teaching
Hoe fijn is het als je een kind kunt helpen om zijn motorische uitdagingen de baas te worden door het pprobleem bij de basis aan te pakken? Door middel van diverse methodes zijn motorische uitdagingen te screenen en te integreren door middel van bewegingsoefeningen. Methodes die ik kan inzetten zijn oa. MNRI Reflexintegratie, Rhytmic Movement Therapy en Bodymap ontwikkelingslab.

Ontwikkelingsuitdagingen waar aan gewerkt kan worden:

  • Kinderen die op hun tenen lopen of juist niet op hun tenen kunnen lopen
  • Kinderen met een verkeerde/verkrampte pengreep en een slordig handschrift
  • Kinderen die tijdens het schrijven schuin zitten met hun hoofd op tafel
  • Kinderen die onderuit gezakt zitten met de voeten om de stoelpoten of met de voeten onder de billen
  • Kinderen die veel wiebelen
  • Kinderen die onhandig zijn, tegen dingen aanlopen of omstoten
  • Kinderen die op labels, mouwen, etc sabbelen of kauwen
  • Kinderen die moeite hebben met recht fietsen
  • Kinderen die moeite hebben met een bal vangen
  • Kinderen die moeite hebben met balans en evenwicht
  • Kinderen die moeite hebben met de fijne motoriek (knippen, kralen rijgen, etc)
  • Kinderen die op latere leeftijd nog bedplassen
  • Etc.

Wil je weten of je kind door mij geholpen zou kunnen worden in het verbeteren van de motoriek? Neem gerust contact op!