Welkom bij HB in beeld

HB in beeld is gespecialiseerd in hoogbegaafdheid in combinatie met (leer)uitdagingen. De begeleiding is gericht op (hoog)begaafde kinderen, tieners en volwassenen, die te maken hebben met uitdagingen op het gebied van leren, ontwikkeling en/of gedrag. Veelal is er sprake van langdurige stress of trauma, waardoor het niet meer lukt om tot presteren of functioneren te komen. Op een positieve en lichaamsgerichte manier helpt HB in beeld je vanuit de oorzaak weer terug in je kracht.

HB in beeld is gespecialiseerd in

Hoogbegaafdheid

Je bent hoogbegaafd, maar wat betekent dat nou? Dat wordt er meestal niet bij verteld. Aan de hand van psycho-educatie ontdek je wat hoogbegaafd zijn allemaal met zich mee brengt.
Lees verder…

Leeruitdagingen

Het is een misvatting dat je makkelijk kunt leren als je hoogbegaafd bent. Samen gaan we op zoek naar jouw leerwijze en je leert hoe jij op basis van jouw leervoorkeur kunt gaan werken.
Lees verder…

Ontwikkelings-problemen

Hoogbegaafden leren door observeren en niet door automatiseren. Dat zorgt voor een andere ontwikkeling van het brein en motoriek, kort gezegd automatiseren die ook niet en dat geeft problemen.
Lees verder…

Gedragsproblemen

Als je hoogbegaafd bent dan ontwikkelt je brein anders en dat heeft gevolgen voor je. Je voelt intenser en anders dan anderen. En als je niet begrepen wordt, dan is dat enorm frustrerend.
Lees verder…

Methodes

HB in beeld is gespecialiseerd in hoogbegaafdheid in combinatie met stress/trauma. HB in beeld werkt lichaamsgericht en vanuit de positieve psychologie. Bij stress is het cognitieve brein niet bereikbaar en dus heeft praten niet veel zin. Vanuit het lijf wordt gewerkt aan traumaverwerking en cortisolverlaging, waarbij er niet over het trauma gesproken hoeft te worden. Vanuit de positieve psychologie leer je om de baas te worden over je brein via o.a. ACT en Polyvagaal theorie. Visuele screening en training behoort ook tot de mogelijkheden. Ook is HB in beeld bevoegd om te werken met reflexintegratie en beheerst verschillende methodieken daarvan. Tenslotte kan HB in beeld ook aan de slag met mindset, executieve functies, omgaan met boosheid, en leren leren, o.a. via ‘Ik leer anders’ voor beelddenkers.

Reflexintegratie

HB in beeld werkt met diverse methodes van reflexintegratie, waaronder MNRI, RMTi, Bodymap en Braingym. Maar wat zijn reflexen en wat is reflexintegratie? Lees verder…

Dominantieprofiel

Bij het dominantieprofiel kijken we naar dominante hersenhelft, oog, oor, hand en voet. Het profiel dat daar uitkomt geeft aan hoe je functioneert in rust en tijdens stress. Lees verder…

Trauma en stress

Onze gedachtes ratelen de hele dag door, met wijze raad, maar ook kletspraat. Hoe ga je daarmee om? Lijd je eronder? Dan help ik je om weer baas over je eigen brein te worden, lees verder…

Werkwijze van HB in beeld

Omdat we problemen blijvend willen oplossen, gaan we eerst op zoek naar de oorzaak van de uitdagingen. Daarom start een traject met een uitgebreide screening. Op een actieve manier check ik hoe het lijf en brein reageert op bewegingen en prikkels. Zo wordt er gekeken naar leervoorkeur, de motorische ontwikkeling, de aanwezigheid van storende reflexen, het dominantieprofiel en eventueel naar oogsamenwerking en leerrijpheid.
Vervolgens kunnen we aan de slag met verschillende methodes en technieken om iemand weer goed in zijn vel te krijgen. Ook worden er tools aangereikt om in de toekomst de uitdagingen zelf de baas te kunnen zijn. Elk traject is maatwerk en afhankelijk van de hulpvraag bekijk ik op welke manier iemand weer het beste en snelste op weg geholpen kan worden.

 

Wat anderen zeggen over HB in beeld:

Ik wilde je graag even een update geven over hoe het gaat. Wij zijn super trots op onze zoon, want het gaat echt super goed met hem! Hij is heel relaxed, zit goed in zijn vel en heeft rust. De boze momenten kan ik nog niet noemen, die zijn er nog niet geweest, soms de teleurstelling, maar ook daar gaat hij steeds beter mee om. Wat ik echt heel knap vind van hem is dat hij in de drukte zijn rustmomenten pakt en aangeeft. Ook wanneer we bij iemand zijn en het is best druk, trekt hij zijn eigen plan. En samen spelen gaat ook heel goed. Tegen kinderen op school zegt hij soms dat hij niet wil afspreken omdat hij rust wil. Hij is ook heel erg van het knuffelen op dit moment. Ik wilde dit echt even met je delen, ben zo trots dat hij zo goed gaat.
5/5
logo-HBinbeeld-uitdagingen_mail

HB in beeld
Achter-Oventje 20a
5411 NN Zeeland (N.Br.)
Tel. 06-16410406
info@hbinbeeld.nl
www.hbinbeeld.nl

Openingstijden
Dinsdag t/m vrijdag van 9.00 – 16.30 uur. Maandag gesloten.

Contact

Tijdens behandelingen wordt de telefoon niet opgenomen. De beste contactmethode is een e-mail sturen of het contactformulier  invullen.

 

SKJ-logo
logo_small
CATVergoedbaarVirtueelschild
GATVirtueelschild

Voor meer informatie zie https://gatgeschillen.nl/beroepscode/.

SKJ-kwaliteitsregister jeugd
HB in beeld staat als jeugd- en gezinsprofessional geregistreerd in het SKJ Kwaliteitsregister Jeugd onder nummer 100027964,

Koepel Hoogbegaafdheid
HB in beeld staat  vermeld in het KwaliteitsRegister Hoogbegaafdheid.

 

 CAT beroepscode en GAT WKKGZ-geschillencommissie
Ik werk als CAT-therapeut volgens de richtlijnen van de GAT-beroepscode en val onder het Wkkgz-klachtrecht en tuchtrecht bij de Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten (GAT). GAT is een rijks erkende en volledig onafhankelijke Wkkgz geschillencommissie. Voor meer informatie zie https://gatgeschillen.nl/

Over mij

Ik ben Marieke van Esch (46), getrouwd en moeder van 2 knappe pubers. Ik werk vanuit mijn praktijk in ’t Oventje (3 km buiten Uden). Vrijwel alle kinderen en jongeren in mijn praktijk zijn hoogbegaafd, hooggevoelig en/of beelddenkend. Kinderen die (op school) vastlopen, niet lekker in hun vel zitten, boos zijn, etc.

Ook werk ik met volwassenen die niet lekker in hun vel zitten of last hebben van o.a. stress of trauma. Door middel van reflexintegratie zorg ik ervoor dat je weer rust, stabiliteit en zekerheid ervaart in lijf en brein.

Ik help door op zoek te gaan naar de oorzaak en inzicht te geven in de uitdagingen, om vervolgens de uitdagingen bij de basis aan te pakken, waardoor deze (vrijwel altijd) verdwijnen. In geval van trauma hoeft er niet over het trauma gesproken te worden om toch geholpen te kunnen worden. Het resultaat zijn kinderen die vrolijk zijn en plezier hebben in het leren, spelen en leven.



Marieke van Esch