Tja, heb weer zo’n ouder die zijn kind zo slim vindt. Maar in de klas doet dochter of zoonlief eigenlijk niets. Die kan toch niet hoogbegaafd zijn?!
Als docent is het heel moeilijk te zien of kinderen hoogbegaafd zijn of niet. Maar als er ouders met het vermoeden naar je toekomen, neem ze dan serieus. Ouders zien thuis een heel ander kind dan de leraar op school. En dat klopt ook, want het hoogbegaafde kind is thuis ook een ander kind dan op school. Zeker kinderen die niet ‘gezien’ worden gaan onderpresteren, storend gedrag vertonen of juist heel veel aandacht vragen. Maar hoe pak je dat als school of als docent nu aan?
- Herkennen van hoogbegaafde kinderen is de eerste stap
- Uiteindelijk zal een hoogbegaafd kind ook meer uitgedaagd moet worden
Ik leer scholen (en kinderdagverblijven) hoe je hoogbegaafde kinderen herkent, erkent en kunt uitdagen zonder dat het de juf of meester veel tijd en moeite kost in een toch al drukke klas met kinderen die allemaal aandacht nodig hebben. Wil je een situatie met mij bespreken? Neem gerust contact op!